rackarunge

Alla inlägg den 25 november 2013

Av Emmelie Larsson - 25 november 2013 10:58

Igår var det en träff med Leif Karlsson igen inför nästa års kursstart inom patrullhundens regi. Det var en träff i början av november men då kunde jag inte delta eftersom jag var på utbildning i Åre.

Igår var vi 17 ekipage, några "gamla" erfarna som var på eget bevåg och så vårt gäng med nya hundar. En del är det nytt för både hund och ägare och vissa har kört förut med tidigare hundar :).

Först skulle vi vara vid HVSS men de hade skarpskjutning och de hade dubbelbokats. Leif hade bokat först. Men vi fick förflytta oss till annan mark vilket gjorde att gårdagens planering blev kaos och Leif fick snabbt planera om nya övningar som passa de plats vi fick vara på.
Jag tycker det var jätte roligt och intressant, mycket nytt att lära. Tycker Olga skötte sig bra. Min duktiga tjej!

Vi gjorde en stor uppletande ruta som vart en "aha-ruta", där alla skulle lägga ut tre föremål vardera. Sen fick alla gå in samtidigt i rutan med kopplade hundar och låta sin egna hitta föremål, hittades föremål skulle man berömma och lattja sen lämna föremålet och leta vidare efter nya :)

Vi höll på med figurant intresse. Delade in oss två och två och jobbade med varandras hundar. Kampa loss med den andres hund och få den att tycka att jag som figurant är det roligaste som finns för hunden. Ägaren är passiv.
Sen skulle figgen plötsligt springa bakom ett träd/hus/sten och få hunden att vilja springa efter och lattja vidare. Olga fick kampa loss med Maria och hon älskar att leka. Hon tyckte det var sjukt kul och när Maria blev passiv så försökte Olga få henne att fortsätta leka haha. Sociala fröken Olga! ^^.

Jag agerade först figge åt en jaktlabbe som jag ändå fick igång rätt bra att kampa och lattja loss. Sen med rottisen Bosse som är Marias hund.

Efter detta vart det lunch/fika. Satt runt en brasa och värmde oss :).

Sen kollade Leif Olga föremåls intresse. Då de andra fick göra detta gången innan. Jag valde den leksak jag tror Olga gillar bäst av mina. Sen la han ut den tillsammans med fyra andra för att se vilken Olga väljer.
Kul att se! Återigen, skiiiit kul enligt Olga! :)

Sen la vi ett litet spår för att öva hundarnas spårupptag. Se om de "snubblar" in på spåret när man kommer snett nedifrån, man visar inte in hunden på spårets början utan ser om hunden uppfattar spåret själv och börjar jobba... Olga klarade det bra tycker jag. Är sämst på att förklara men om någon läser så hoppas jag att ni förstod ;)...

Olga sov som en stock i bilen hem, väl hemma vart hon övertrött och busade runt men sen däckade hon resten av kvällen.

Nu är det hemma träning och försöka komma igång inför nästa träff! :)

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards