rackarunge

Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

Att gå emot strömmen...!

Av Emmelie Larsson - 27 maj 2014 10:20

Att våga stå på sig och lita på sin magkänsla är inte alltid det lättaste för varken sig själv eller för andra människor i ens omgivning.

Under denna extremt långa tid med allt som har med Olgas operationer, rehabilitering och veterinärbesök att göra så har jag verkligen försökt göra allt jag kan och välja de bästa inom allt för Olga. Trots andras negativa åsikter.

Men människor ska Alltid(!) ifrågesätta ens val först, istället för att stötta och finnas där. Jag tror, eller jag vet att jag känner min hund bäst. Jag ser vad som sker med henne varje dag och inte. Men när folk inte tror på det man säger, så blir man otroligt besviken, ledsen och stött.

Jag har fått höra så otroligt mycket skit det senaste året efter allt som hänt mig och Olga. Skit om mig, om oss, om vad jag valt att göra eller inte göra. Blev ifrågasatt utav en veterinär, som sägs vara en av de bästa. Lennart Sjöström, jag tackar honom för de bra operationer han gjorde på Olgas armbågar men där tar det stopp. Han behandlade mig som en påse hundskit sista gången jag var där. Han kränkte mina ord. Han trodde inte på vad jag berättade om MIN hund som JAG ser varje dag och lever med. Det jag berättade sa han att det var omöjligt, att hon var nu frisk. Ack så fel han hade!

Jag är otroligt glad att jag lämnade Strömsholm och faktiskt bytte ortoped till den jag velat ha från första början. Sophie Gäfvert!
Men när jag berättade för många i min närhet, de som skulle stötta, så fick jag hårda ord emot mig. Att jag sagt ifrån emot hans ord och kunskap som ortoped.

Har även fått höra utav många, mer än man tror, att
"är det inte dags att ta bort henne?", "Räcker det inte nu?", "varför omplacerar du henne inte?"...

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin utsätta min hund för något som jag inte tror på. Hade veterinärer, ortopeder och alla sagt att hennes chans att bli bra var otroligt dålig och de avrått, ja då är det en annan femma. Men dessa operationer Olga gjort ska ändå vara en "bra prognos" med bra förutsättningar sen att vi fått bakslag och annat skit under tiden hör ju till ett annat kapitel.

Varför skulle jag omplacera min hund, som en del har sagt förstår jag verkligen inte. Varför skulle jag?! För att hon kanske inte håller måttet? För att hon kanske inte kan bli en elithund? Sooo fucking what? Olga är ändå min finaste tjej, min hund. Mitt liv och oavsett om vi aldrig kan tävla eller träna allt vi skulle vilja så skulle jag aldrig tänka mig att varken omplacera eller avliva henne. Så ni som frågat, sluta fråga!!
Nu kan vi träna en hel del, vi kommer kunna tävla och hon kommer ha ett aktivt liv ändå. Kanske kortare liv än vanligt vi får se. Men vi lever aktivt så mycket vi kan. Och jag får ha henne i mitt liv, det är den bästa gåvan någonsin. Att hon lever! <3

Det finns otroligt få riktiga anledningar för att omplacera en hund i mina ögon. Riktigt få anledningar... Tyvärr omplaceras allt för många hundar av ingen riktig anledning. Hemskt.

Trots allt skit, alla hårda kränkande ord, alla "slag" vi fått under denna resa, så många som svikit som jag inte trodde, så är jag fruktansvärt glad att jag följde och följer MIN väg, MIN magkänsla. Det har varit otroligt tufft psykiskt, de sänkte mig nästan till botten. Men, vi klarar oss själva, behöver inga andra som vill oss illa. Vi håller oss till de som verkligen betyder något. I don't care about you. I'm moving on. Bye.

Våga säga ifrån, våga stå på dig, våga var dig själv. Håll huvudet högt och blicken framåt. Gå emot strömmen om det är vad som krävs!
Kämpa!

Från början....

.... Till slut, ska de vara vi! <3

 
 
Sofie och Szune

Sofie och Szune

27 maj 2014 10:35

Förstår exakt hur du känner. När jag opererade Alfons ifrågasattes jag otroligt många gånger! Men precis som du så tyckte jag att jag kände min hund så pass att jag visste att vi skulle klara det. Vi hade dock mycket låga odds men Alfons ville kämpa. Och jag hade gått igenom samma sak en gång till för honom ♡

http://onenolli.wordpress.com

Emmelie Larsson

27 maj 2014 10:39

Alla är värda en chans, man måste försöka och våga kämpa. Kram till er

 
Jessika

Jessika

27 maj 2014 11:04

Så tråkigt när folk gör trista situationer ännu tristare :(
Jag har också gått emot andras ord. Trott på min magkänsla och trott på det jag sett hos min hund. Bytt veterinärer och veterinärstationer massor av gånger. Det ska inte behöva vara så..kämpa på! Det finns ingen som känner din hund som du!

http://www.jessikashundliv.se

Emmelie Larsson

27 maj 2014 11:20

Nej man ska ju inte behöva byta runt. Och man ska inte behöva ta massa skit. Magkänslan är alltid bäst att följa sen kanske den inte alltid ger "de bästa svaren" men i alla fall de ärliga! Tack! :)

 
Ingen bild

Christina

27 maj 2014 11:13

Vi har haft många svängar till veterinärer och jag har lärt mig hur viktigt de är att lita på sig själv och sin hund! Veterinärer är säkert ofta duktiga men de är ändå jag som lever och ser min hund varje dag!

Emmelie Larsson

27 maj 2014 11:21

Exakt!
Många veterinärer är grymma, de kan massor som jag inte kan. Jag har inte deras utbildning. Men jag kan i alla fall min hund. Och det, är något de måste förstå och respektera.

 
Malin

Malin

27 maj 2014 21:32

<3 Du är så fin med Ollan! En sann kämpe. <3 Tro på dig själv!

http://liivat.wordpress.com

Emmelie Larsson

27 maj 2014 21:33

Tack fina du!

 
Kimman

Kimman

27 maj 2014 23:58

Känner igen mig i det du skriver. Tyvärr slutade inte historian lyckligt för våran del. Min rottistik Kelly blev sjuk vid 7 månaders ålder, redan där började folk att ifrågasätta mina val. Efter ett år av kämpande med alla obotliga sjukdomar, operationer och felbehandlingar av veterinärer så fick hon somna in. För att det inte fanns något mer att göra, för hennes skull, för att hon skulle slippa känna smärta.. inte för att jag ville det.

Tro på dig själv och dina beslut, DU vet vad som är bäst för DIN hund!

http://fames.se/bordercolliex2

Emmelie Larsson

28 maj 2014 06:37

Det var verkligen tråkigt att läsa, beklagar! :(

 
Therese

Therese

3 juni 2014 10:12

Jag blir helt stum! Så om någons barn gör sig illa och behöver operationer för att kunna gå igen så ska de adoptera bort barnet? Herregud.. Jag har oxå fått en och annan skopa med skit, men som du skriver så vet man faktiskt bäst själv och ingen känner sin hund som en själv! Jag litar endast på mig själv och kommer fortsätta med det gällande Juvel.. Alla är såna experter bakom datorn... UT OCH VISA ER OXÅ! Suck!!
Så skoj att hon är bättre Ollanbollan!!!! :D Hejja er!!!

http://annerottsjuvel.bloggplatsen.se

Emmelie Larsson

3 juni 2014 10:21

Ja vissa kommentarer man fått är häpnadsväckande! Men men. Bita ihop och ignorera. Tack för dina ord!

 
Emma

Emma

3 juni 2014 13:05

Bra inställning! Hoppas att Olga blir bra, lycka till!

http://crutdasta.com

Emmelie Larsson

3 juni 2014 13:13

Tack så mycket Emma! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie Larsson - 1 april 2018 10:17

Tänk att denna kille snart fyller 4 år. Vad tiden går fort fram! Nu har spårsäsongen dragit igång lite mer då snön börjat försvinna rejält och nästan helt på många ängar! Hur underbart! Alla bilder fotade av Josefine Malmström ...

MT

Av Emmelie Larsson - 27 mars 2018 20:40

Zathungens Hyzz har genomfört MT med godkänt resultat och har nu rätt till titeln KORAD! Exteriören körde vi i somras och godkända även där. Så roligt!! Hyzzens visuella protkoll läggs in nedan. Annars får ni kolla på hunddata! __________...

Av Emmelie Larsson - 2 mars 2018 14:34

MinifinderAtto ®Vi har testat denna smidiga och enkla lilla gps-sändare för husdjur ett tag nu, den är från Minifinder.se ! Den följer enkelt med på våra promenader i skog och mark och är väldigt smidig!Minifinder Atto är kopplad till en app i tele...

Av Emmelie Larsson - 20 juni 2016 17:49

Förra veckan blev den "lilla" kelpiepojken 2år. Jösses så tiden gått fort. Känns som jag hämtade honom för några veckor sedan. 14 juni 2014 föddes den lilla Zathungen. Han är verkligen en rolig pojke. Vi förstår varandra bättre och bättre för var...

Av Emmelie Larsson - 31 maj 2016 11:53

Hyzzen älskar verkligen att simma i poolen nu. Helt lyrisk varje gång vi kommer dit. Just nu simmar han 2ggr i veckan då Olga har paus. Annars simmar han vanligen 1 gång i veckan. Så fort vi kommer in på simmet så springer han fram till hyllan dä...

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards