rackarunge

Alla inlägg den 15 november 2014

Av Emmelie Larsson - 15 november 2014 21:38

Tänk att den lilla varulven blir hela 5 månader idag! Har gått så himla fort. Han har bott här sen 8e augusti, det är 14v sen, ca 3 månad! Helt galet.

Kommer fortfarande ihåg när jag började kolla in rasen kelpie på allvar. Jag var med Elisa, vi satt i varsin säng och snacka om hunderiet som vanligt. Vilken ras skulle jag vilja ha om jag inte hade rottweiler? Otroligt svårt. Jag älskar rottweiler och jag vill ABSOLUT ha en till, minst! <3

Vi prata om olika raser, kolla igenom massa olika på SKK. Men ändå kom jag tillbaka till kelpie. En ras jag faktiskt aldrig(!) trodde jag skulle skaffa. Jag har alltid gillat de lite större hundarna. Maskulina huvuden, breda skallar och nospartier. Skulle jag inte ha en större hund så ville jag ha tex en Staffordshire terrier, kompakta hundar i mindre format.

Alltid haft lite "svårt" för snipiga huvuden och nosar. Men ändå kom jag in på kelpie. En ras som ändå är mindre i kroppen, inte alls maskulina på samma sätt. Smala ansikten och nospartier. Men vad jag läste mig till och kollade runt så var det en väldigt frisk ras! En frisk ras med mycket motor. En arbetsmyra, en ras som är lätt i kroppen och har bättre förutsättningar att hålla. Det var ärligt min första motivering till rasen. En frisk, lätt (i kroppen) ras.

Olga ÄLSKAR att arbeta och en rottis är en Brukshund som gillar att arbeta. Men de har en annan kropp, tyngre.
En till rottis vill jag absolut ha. Som sagt. Men denna gång valde jag något helt annat. Och jag ångrar mig inte en sekund, än ;).

En Australisk Kelpie. Har flera vänner, barndomskompisar mm som också sagt "trodde aldrig du skulle skaffa en sådan typ av hund, du gillar ju grövre ansikten". Haha och ja, denna gång förvånade jag många ;).

Kommer ihåg bilresan, fyra timmar för att endast fika och hälsa på Ewa-Maria. Kommer ihåg mina kläder jag hade på mig, hur jag kände, mina tankar. Allt. Pirr känslan i magen.
Känslan i magen på vägen hem. När jag kände "det här känns sååå rätt", Ewa-Maria är helt fantastisk, så himla mysig och ödmjuk. En klok, varm och vänlig kvinna. Solsken - så ser jag henne. Varm och strålande som solen. Alltid glad.

Lilla Hyzz vart min hur som helst. Något jag inte trodde på förrän han var HEMMA hos oss. Trots pappret påskrivet, trots jag visste att han skulle bli min så fanns inte känslan där förrän vi var hemma. Han var så liten. Men rund. En levande bajskorv som Elisa sa! Hahaha!

Jag är så sjukt glad att han kommit in i våra liv. Han är en ljuvlig kille. Glad, social, framåt, självständig, samarbetsvillig, träningssugen, nyfiken, busig, gör hyss ;). Och är så ruskigt charmig att man vill äta upp honom.

Det är kul att ha en helt annan ras. Det ska bli ofantligt kul att se vad det blir av honom. Se hur han tacklar olika problem och träning jämfört med Olga. Två olika raser och olika individer. Jag är en nybliven Kelpieägare och försöker lära mig allt möjligt om rasen med tiden. Hur kul som helst!

Olga och Hyzz har väldigt skoj tillsammans. Hyzz älskar att följa efter Olga, att ligga nära henne, att jävlas med henne, att busa tillsammans och ja det mesta.

Zathungens Hyzz, du är en urläcker kille på så många vis. Ska bli ofantligt kul att få ta del av ditt liv. <3

Tack Ewa-Maria för att jag fick äran att förvalta din sälunge. Din lilla Batman. Din lilla dräng. Tack för ditt fina stöd, dina värmande ord och att alltid finns där!

Blandade bilder från första mötet tills idag. I ålders ordning.

5v då vi sågs första gången

Hämtade hem dig!

8v!

Första bilden på alla tre

Andra bilden på alla tre ;)

8v vs 5mån!

Presentation


En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards