rackarunge

Av Emmelie Larsson - 11 augusti 2015 16:22

Igår kväll åkte jag och Hyzz till Haninge BK för att höra på lite skott. Måndagar mellan 18.30-19.30 kan det förekomma skott om tillräckligt många vill. Vi var iaf tre stycken igår som ville så det blev ett par skott.

Hyzz lekte trots skott, letade godis på marken trots skott och låg passiv trots skott. Inge större konstigheter sa han. Underbart om det håller så! :)

Vi hämtade också Alba innan så hennes ena malletik Härja körde oxkså lite under skott utan konstigheter. Duktiga hundar! Vi gjorde faktiskt inte så mycket mer utan vi satt och pratade en sväng sen körde Alba lite fotgående och steg förflyttningar :).

Tidigare på dagen träffade jag och hundarna Sofia, Ralph och Xtra på Årstafältet för en promenad. Trevligt!

Och mitt på dagen fotade jag hundarna när de lekte vid vattnet och Olga simmade två små varv :).

Hyzz och Härja

Paaaaj! Stod typ inne 2min för länge men smakade bra ändå ;)

Av Emmelie Larsson - 8 augusti 2015 19:37

Idag är det 1år sedan jag hämtade hem den där lilla Zathungens Hyzz. Min allra första kelpie. Tänk att han förgyllat vårt liv i ett helt år. Så fort tiden gått. Älskade energiboll!

Hyzz är en riktigt härlig kille, han är social, oerhört glad, framåt, busig, arbetsvillig, älskar att leka och kampa, han är enormt rolig att träna och lätt belönad! Kan inte vara mer än nöjd med den lilla korven! <3

Imorse gick vi en promenad förbi stallet och kollade in hästarna. Vi har även kollat en sväng på husses fotbollsmatch sen var vi lite kort på SSBK och lekte i agility tunnlarna, vilket båda hundarna tycker är otroligt roligt! Nu sover dom.

Dagen han hämtades

Första mötet med Olga

Första dagen hemma!

Första gången han spanar på Bonus

Från imorse

Kollar fotboll

Av Emmelie Larsson - 8 augusti 2015 13:55

Två olika små rubriker för dagens inlägg! Vi börjar i ordningen ovan:

- Haninge BK -
I torsdags så drog vi till Haninge BK på kvällen med Danni och hennes hundar. Vi tog en liten promenad först och sen tränade vi lite smått. Hyzz plan var framförallt att bara sitta uppbunden och ha tråkigt. Lite passivitet och ha tråkigt. Han tycker det är fruktansvärt att sitta uppbunden och vänta och väldigt ivrig annars ;). Men han fick såklart träna lite annat också - när han var tyst.

Han fick köra lite ingångar, lite fotgående, något läggande och en del fokus/kontakt övningar. Sen mest vara just uppbunden.

Olga var otroligt taggad! Hon fick en del fotgående som mest. Måste få in snabbare sättanden i halterna och att hamna rätt i position i alla svängar, ibland hamnar hon snett och ibland lite långt ifrån och ibland perfekt ;). Öva öva öva! Hennes attityd var superhärlig och den vill jag behålla i alla fotgåenden ;). Vi måste också öva på att bli kommenderade mer. Vilket jag själv tycker är lite obehagligt när folk ska kolla just på oss hela tiden. Men ack så viktigt!

Olga fick men körade lite läggande under gång, ett ställande samt hopp över hinder. Vi har inget hinder hemma så övas väldigt väldigt sällan men det går väldigt bra.

Efter träningen gick vi en kort promenad som nedvarvning! En bra kväll och nöjda hundar! På dagen var vi ju och badade i Tjursjön med Fredde och Dessi! :)

- Fiskelycka -
Igår var vi på gymmet på morgonen och sen hade jag en naprapat behandling! Men vi tolv tiden drog vi ut på sjön med Fredde och Dessi. Först åkte vi ut till lilla ön Ålö som ligger intill Utö för att äta på Båtshaket, allt på menyn innehåller fisk av något slag och nja inte min stil. Gillar varken räkor eller lax och sådant sädär på resturang. Så barnmenyn med pasta och köttbullar vart det för mig ;). Trevlig och god lunch hur som! Efter det åkte vi runt till Ålö havsbad, dock försvann solen samma stund som vi lagt till och kommit till berget. Vi hoppade över att bada men satt där en stund och hade mysigt. Sen for vi vidare till en vik för att fiska! Fredde drog upp tre abborrar på raken i stort sätt och jag lyckades få min första gädda någonsin och första fisk på evigheter. En liten gädda på 2,3kg. Efter ett tag la vi till på en liten klippa och grillade korv sen fortsatte vi fiska. Fredde tog ytterligare en abborre men sen vart det ingen mer fisk oavsett vart vi var. Vi puttra runt lite och bytte plats men inge mer fiskelycka! En heldag på sjön vart det och vi kom hem vid 22 tiden. Mina hundar var hemma med mamma hela dagen men vi hade Tila med, Fredde och Dessis hund! Super mysigt! Men tre hundar på båten skulle inte fått plats!

Lite bilder från dagarna :)

Sitta uppbunden

Taggad tjej ;)

Trötta efter bad och träning

Tila!

Abborre

Min lilla gädda

Trött tjej

Fiskar va läskig sa Hyzz. Olga tycker de är skoj ;)

Av Emmelie Larsson - 6 augusti 2015 16:13

Igår var det äntligen dags för olgas rehabsim igen på Dogland! Vi missade ju tre tillfällen när vi var i Finland men nu är vi tillbaka. Vi mjukstartade lite och hon simmade i 15min. Något seg igår men haft uppehåll sen simmade hon ju kvällen innan i havet så kanske lite trött. Nästa pass är på söndagkväll igen! :)

Idag efter gymmet så packade vi en väska med handdukar till oss och flytvästar till hundarna. Vi ringde Fredrik och Dessi och lurade med dom och deras hund Tila ut till Tjursjön. Så alla utom Fredrik badade. Olga badade nog mest av hundarna ^^. Hon simma runt som en liten utter haha. Så roligt att hon äntligen börjat simma frivilligt utanför poolen! :D hyzz ville inte simma idag, fanns inget bra ställe där han kunde stå och gå i lote tjusigt. Hans spärr har inte släppt helt men han simmade ju lite i tisdags. Båda hundarna hade flytväst på idag och nu har jag äntligen beställt en egen ny till Olga. Hon hade en gammal trasig på sig idag men bättre än ingenting.

Ikväll blir det hundträning! :D nytt inlägg om träningen blir nog imorgon hihi! Skönt med semester :)

Tila körde hopp över Hyzz ;)

En liten utter ^^

Passivitet. Så onödigt säger Hyzz

Plats dag 8/100

Av Emmelie Larsson - 5 augusti 2015 16:20

Igår kväll hände det, det vi väntat på hela sommaren ^^. Olga simmade frivilligt, massor! Vi har kämpat för att hon ska känna sig trygg och vilja, haft flytväst och massor men ja gått sädär. Men igår hände det spontant på promenaden. Hon lekte i vattnet som alltid, försökte fånga skräddare på vattenytan och ja sen simmade hon :D. Vi gick längre på promenaden till ett djupare ställe, lite äckligt sa hon men då hoppade jag i med underkläderna på haha. Så sen simmade hon med mig också! Helt underbart! Hoppas hon fortsätter simma på.

Ikväll är det dags för poolsim iaf! Äntligen efter lite paus pga semester i Finland! Sen ska vi knata bort dit vi var igår och simma med hundarna. Ta med flytvästar till hundarna och badkläder till oss! :)

Av Emmelie Larsson - 3 augusti 2015 19:56

Vi startade då vår hemresa ifrån Finland på söndagsmorgonen. Klockan ringde 06 (finsk tid) på morgonen och vi knallade ut på en 30min promenad med hundarna, de fick även springa lite lösa på ena ängen och sträcka ut de korta och långa benen ;). Sen var det frukost för oss och att börja packa in i bilen och städa klart stugan! 08.00 lämnade vi campingen och åkte mot skogen för att hämta Sanna och barnen i stora stugan. Sen förbi deras farmor lite snabbt och säga hejdå! När vi väl sagt hejdå och tankat upp bilen så började vi rulla mot färjan i Åbo!
Klockan var 9.20 när vi åkte ifrån Lieksa!

Bilresan gick bra men ack så segt det är att åka sådär många timmar. Tror vi tjänade en timma på hemresan iaf, tog drygt 9h och dit tog det 10h. Några mindre stopp då barnen somnade i början och vi körde nonstop iaf 4h innan första pausen.

När vi hade ungefär 20min kvar till färjan så stannade vi på en åker/äng och lät hundarna springa runt lite innan 11h på båten! Vi stannade även inne i "centrum" runt båthamnen och vandrade runt 20-30min och barnen lekte i en park en stund. Sen var der bara börja köa för att köra på båten. 20:55 finsk tid skulle båten börja rulla hemåt! Vi åkte Vinking Line M/S Grace, den nyare båten. Otroligt fräsch och fin. Hytten var väldigt fräsch och ljus, matta längs hela golvet, värmegolv på toan och större dusch än andra båtar. Vi bokade ändå den billigaste hytten men så najs ändå! :) undra hur schysst de dyrare hytterna är ^^.

Migrän hade jag igår hela dagen och det blev bara värre och värre. Sov inte så jättebra men ikväll blir det min egna säng, så skönt! Dock migrän idag också. Går väl över efter en god nattsömn!

Hundarna skötte sig bra på båten hem iaf. De kändes lugnare än på dit resan. Deras fina lilla toa var dessutom mycket fräschare än den förra båtens. Vi kommer absolut kunna åka färjorna med hundarna igen. Så länge de är ordentligt rastade och något nöjda så sover de ändå om man åker nattbåt. För dagsfärd med hund på båten vägrar jag dock! ;)

Borta bra, men fan så skönt att komma hem till egen dusch och säng! Hihi! Ses igen Finland.

Platsliggning 4/100 i bilen igår

Trött kille

Lyckan att springa på ängen efter drygt 9h i bilen

Du är de sötaste som finns

Mina finaste! Ack så galna ibland men en vardag utan dessa, nej tack!

Toan! Fräschare än andra båtens

Spanar ut ;)

Dagens platsliggning 5/100

Av Emmelie Larsson - 1 augusti 2015 12:57

Lördags eftermiddag och hundarna sover i sängen på campingen! Vi har nyligen varit ute på promenad 1h 20min vart det. Jag skulle egentligen testa att gå till en strand man ser på andra sidan men vi kom aldrig hela vägen fram. Tror dock att det var Max 25min kvar till stranden men sen hem igen. Så ja vi kom mer än halvvägs men sen vände jag då det var väldigt varmt och Olga verkade trött. Mysig promenad hur som helst!

Alla de andra har varit borta i Nurmes och handlat på affärer och haft en liten utflykt med barnen. Men jag och hundarna valde att stanna på campingen idag. En dag där hundarna får vara lite mer i fokus! :)

Dessa dagar har det mestadels varit regn. Väldigt mkt regn. Tror typ 2 av dagarna har solen tittar fram tillslut och annars duggat eller spöregnat mycket.

Varje gång vi varit i stugan hos familjen så har hundarna varit i en komposthage, för att barnen är lite osäkra på hundar, även Mikas mamma och farmor. Alla har dock hälsat på hundarna till och från när de varit i hagen. Men därav har de alltid suttit i hagen när vi är där några timmar varje dag, sen får de självklart springa av sig lite innan stugan och lite under dagen får de vara på tomten när de andra är inne :). Hundarna har iaf skött sig fantastiskt måste jag säga!

Vi har inte gjort så mycket pga det dåliga vädret men varje dag har vi varit i stugan och hälsat på. Igår tog vi med barnen till en park när det blev uppehåll. Annars mest suttit inne i stugan och lekt med barnen. Jag och Mika har gått runt utanför campingen på morgonen och kvällar med hundarna och kollat runt och promenerat. Mika testade även att fiska lite för någon kväll sen. Annars chillar vi i vår stuga på campingar på eftermiddagarna/kvällarna. Mysigt!

Imorgon börjar vi rulla emot färjan igen och hemåt! 08.00 ska vi checka ut ifrån campingen och sen raka vägen till stugan och hämta Sanna och barnen och sen börja bilresan på 10h drygt igen mot färjan i Åbo! Båten går 20:55 finsk tid och är framme 06.30 cirka svensk tid tror jag det var. 11h med båten tar det i alla fall. Hoppas komma fram några timmar innan båten (iaf 2h) så hinner man vandra runt med hundarna en sista riktigt promenad innan färjan!

Borta bra men hemma bäst! :)

Juste vi har hoppat på en utmaning att köra platsliggning med sin hund på 100 olika platser under 100 dagar! En ny plats varje dag! :D

Vi stannade vi backhoppningstornet

Fiska lite

Barnen hälsar på hundarna

dag 1/100 på utmaningen! Platsliggning på trappen

hyzz har skaffat sig en sommarkavaj

Vi var i parken

Dag 2/100, i parken medan barnen leker bakom

Dagens promenad

Dag 3/100 på en träbro

Mot campingen

Stugan!

Av Emmelie Larsson - 27 juli 2015 21:14

Igår fixade vi en hel del innan avfärden mot Finland, Lieksa. Möblerade om i bilen, packade, ändrade burens plats och gjorde så hundarna fick dela på hela buren istället för varsin dubbelbur. Olga har rätt stort redan och Hyzz har lite väl stort egentligen ;). Men när vi nu skulle åka så långt så ville jag att Olga skulle ha möjlighet till att ligga ännu bättre och Hyzz blir inte lika rastlös om Olga är bredvid. Fungerat otroligt bra att ha dem tillsammans. Men sen kommer de åka i sin halva som vanligt.

Vi rastade hundarna i skogen tre-fyra timmar innan vi åkte och sen tog vi ut dem på en kort koppelpromenad också precis innan vi åkte mot båten. Vi drog hemifrån strax innan 17 men då stannade vi kort efter för lilla promenaden, sen hämta Sanna och barnen. Båten gick 20.00

Olga skötte sig jättebra på båten, gick på konstigt golv, blanka ytor, rörliga golv, hissar, trappor, ja allt gick jättebra. Hon tyckte absolut att det var konstigt att vara där och kanske inte sjukt bekväm i situationen men skötte sig så mycket bättre än jag hade trott. <3

Hyzz knatade på ifrån bilen på det blanka kalla golvet som är vid bilarna, men sen skulle vi gå över den lilla bron som rör sig lite i sidled, den var lite äcklig och då vart han plötsligt lite nojig för att gå i deras smala trappor. Det var rätt stressigt då folk vill förbi så vi körde den enkla vägen, jag bar honom samtidigt som jag skulle ha koll på Olga också ;).

Att kissa hundarna i en såkallad "sandlåda" uppe på däck gick sådär. Det stinker satan i den där lådan för det första. Den är väldigt liten för det andra. Hyzz kissade faktiskt tillslut när vi var där första gången strax efter vi kommit på båten. Olga vägrade. Vi gick dit igen runt 22 innan vi la oss. Hyzz kissa men Olga vägrade. Olga drack massor med vatten men vägra kissa. Tillslut vid 02 väcker hon mig för hon kan inte hålla sig längre ;). Vi går upp och hon kissar. Yes! Att inte bajsa det kan hon hålla sig i sådana situationen men kissa är lite knepigare ;).

Tycker ändå de skötte sig jättebra på båten. Första timmen var de rätt flåsiga och drack mycket, visste inte riktigt vart de skulle lägga sig. Men sen somnade båda fint. Vi får helt enkelt öva mer konstiga trappor och knasiga underlag sen ;).

Båten kom fram cirka 07.35 imorse (måndag) och vi åkte snabbt bort till en gräsplätt där hundarna kunde kissa ordentligt. Trodde faktiskt att båda skulle bajsa då ingen gjort det på flera timmar men nej. De höll sig ända till tolv tiden. Men så skönt när man vet att de faktiskt har bajsat ;) haha. Bilfärden vart så lång som 10 timmar med ett antal stopp för hundar och barn samt vi också såklart. Men 2-3 stopp hade vi kanske kunnat undvika. Får se hur hemvägen går.

Vi kom fram till Lieksa vid 18tiden och lämnade av Sanna och barnen i stora stugan. Vi körde hem Mikas farmor och sen åkte jag, Mika och hundarna och checkade in på campingen 15-20min bort ifrån stora stugan där de andra bor. Vi kastade in sakerna, promenerade med hundarna sen åkte vi och handla lite snabbt och nu tar vi det lugnt i stugan. Hundarna sover. Trötta kämpar. Är så imponerad ändå över hur bra dom är! <3

Några bilder från den korta resan hittills ;). På återseende

Vilar med husse innan sängen kom på plats ;)

Hundar måste ha pass säger Olga

I stugan på campingen Timitraniemi

Utanför stugan

En blogg om rottweilerbruden Olga född 120820 samt vår nya pojke Hyzz, en Australian Kelpie född 140614.

Följ vår vardag och våra äventyr i text och bilder :)